Sociala medier och telefonberoende

Senaste dagarna har minimerat mitt mobilanvändande nästan till noll. Jag har gjort en storrensning när de gäller appar. Instagram, facebook, tinder, tumblr samt ett antal spelappar existerar inte längre på min telefon. Facebookmessanger, viber, snap och mailen fick stanna. Har dock stängt av ljud och viberation för att de ska göra minsta möjliga störning. Behöll dem för att trots att jag vill ta bort onödiga saker som tar massa onödig tid från mig vill jag inte vara helt okontaktbar. Så istället håller jag internet av och sätter på det några gånger om dagen. 

Planen var från grunden att hålla internet av helt och hållet och folk skulle få skicka sms och ringa om de ville mig något. Det problem som uppenbarade sig var då att, till och med de som visste om det, fortsatte och skicka iMessage till mig. Vilket betyder att jag inte ens fick smsen.. Vilket blir något av en nackdel.

Jag har tillslut hamnat i läget att jag inser hur beroende hela samhället och jag är av sociala medier. Men jag bestämde mig för att jag vill njuta lite extra av nuet och de människor man är runt. 

Jag ser många fördelar med instagram och facebook, men i alla fall för min del så hade det gått för långt att när jag ibland vaknade på natten. Kollade klockan på mobilen, upptäckte att de hade hänt något på instagram, checkade instagram och helt plötsligt inser man att man, mitt i natten, suttit på instagram i 5 minuter. När man borde sova.

Imorgon går jag och köper en klocka och jobbar på att minska mitt mobilberoende. Någon som är med mig?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback